Seo Services

Pendebat UiTM meraih kedudukan no.1 di Asia pada UADC


Pelajar tahun akhir jurusan undang-undang dari Universiti Teknologi Mara menceritakan pengalamannya muncul sebagai pendebat terbaik untuk United Asian Championship Debat (UADC) baru-baru ini yang diadakan di Singapura.

Maizura Mokhsein, 23, juga mencipta sejarah dengan menjadi rakyat Malaysia yang pertama menerima penghormatan dalam pertandingan yang berprestij.

Menurut laporan The Star, beliau berjaya menewaskan 360 peserta dari universiti di seluruh Asia pada pertandingan yang diadakan selama sembilan hari itu pada 25 Mei – 2 Jun di Universiti Nanyang Technology di Singapura.

“Terasa terharu, apabila rakan-rakan saya gembira melihat saya menerima trofi.”

"Mempunyai pesaing dan orang-orang yang saya kagumi datang dan mengatakan tahniah adalah bahagian yang terbaik bagi semua perkara," katanya

UADC adalah kejohanan terbesar dan paling berprestij di Asia. Ia menjalankan format Parlimen Asia, dimana tiga orang dalam setiap pasukan berdebat antara satu sama lain. Ia juga menyediakan kedudukan muktamad untuk semua pendebat di seluruh benua itu.

Tahun ini merupakan tahun yang kelima kejohanan diadakan dan menarik 120 pasukan.

Maizura mendapat markah yang tertinggi dalam kesemua pusingan awal.

Selain kemenangan itu, beliau juga mendapat pelbagai anugerah lain, setelah memenangi 13 trofi negara dalam tempoh enam tahun beliau mengambil bahagian dalam perbahasan. Nama beliau juga tidak asing lagi dalam pertandingan syarahan antarabangsa.

Walaupun beliau ingin bersara daripada pertandingan tahun ini, Maizura sangat gembira selepas mengumpul banyak idea-idea debat daripada pesaing lain.

“Melalui debat, saya telah banyak belajar untuk menerima pelbagai idea. Saya juga telah belajar untuk mencabar idea-idea orang lain yang memaksa kita untuk mempercayai secara membuta tuli.”katanya

"Saya sama sekali tidak menyesal menyertai perbahasan. Dengan cara ini, ia merubah fikiran saya dan hidup saya, "katanya.

Walaupun beliau mengambil kategori individu, Maizura berasa sedih kerana rakan sepasukan Uitm tidak dapat mengikutinya sebagai pasukan Malaysia dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) yang telah dihentam teruk oleh pasukan Uitm di separuh akhir.

Walau bagaimanapun, kontinjen Malaysia mengharumkan nama negara pada ketika UIAM layak ke perlawanan akhir pada kejohanan besar itu. Pasukan Malaysia yang pertama untuk berbuat demikian, malangnya mereka tewas kepada Nanyang Technology University Singapura (NTU).

Pasukan UIAM terdiri daripada tiga pendebat, pelajar tahun tiga jurusan undang-undang Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, 22, pelajar tahun kedua jurusan ekonomi Mubarrat Wassey, 23, pelajar tahun kedua jurusan undang-undang berusia 21 tahun Ameera Natasha Moore.

Walaupun mereka tidak berjaya membawa pulang trofi kejuaraan, bulan penyelidikan, latihan dan pedebatan mental dibuat untuk pendebat dari Malaysia.

“Saya berasa sedikit konflik kerana berfikir saya membiarkan Malaysia mendapat tempat terbawah, Apapun, kami berjaya menetapkan rekod baru untuk pasukan Malaysia,” kata Syed Saddiq.

Walaupun berada di bawah tekanan dan terdapat pertengkaran mesra tapi itu adalah normal bagi mereka.

Hakikatnya, setakat ini mereka mendapat kejohanan dan itu adalah bukti kepada dinamik pasukan yang baik dan persahabatan yang lebih besar, kata mereka.

"Saya merasa selesa untuk melakukan yang terbaik tetapi apa yang benar-benar membuat ia berbaloi adalah apa yang saya lakukan dengan rakan-rakan baik saya," kata Ameera.

“Mudahan-mudahan, kami akan berada dalam pasukan yang sama sekali lagi tahun hadapan dan memenangi pertandingan tersebut,” kata Mubarrat.


Terjemahan bebas[sumber]
Pendebat UiTM meraih kedudukan no.1 di Asia pada UADC Pendebat UiTM meraih kedudukan no.1 di Asia pada UADC Reviewed by Unknown on June 11, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.