Seo Services

‘Pemisah’ Didalangi Pembangkang?

Kota Kinabalu – Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Abdul Rahman Dahlan telah menasihatkan “pemisah”di Borneo untuk duduk dan berbincang dengan Kerajaan Persekutuan jika mereka mempunyai sebarang masalah.

Pada masa ini, beliau mendakwa bahawa “pemisah” telah dipengaruhi oleh ahli-ahli politik tertentu yang tewas pada Pilihan Raya Umum ke-13 pada tahun lepas dan terus bergantung kepada isu ini untuk meneruskan kerjaya politik mereka.

“Orang-orang ini telah ditolak kerana rakyat di Sabah tidak mahu menerima politik mereka yang mahu memecah belahkan negara ini,” katanya dalam satu kenyataan.

“Walaupun ada masalah daripada perspektif Kerajaan persekutuan dan Sabah, kita boleh berbincang mengenainya dan bukannya menghasut orang.”

Beliau mengulas sebuah laporan bahawa Putrajaya bersedia untuk bercakap dengan “pemisah” dan mendengar isu mereka.

Abdul Rahman berkata beliau “tidak boleh menerima” apa yang berlaku di Borneo pada masa ini kerana perkara ini boleh keluar dari kawalan. Beliau berharap pihak polis akan terus memantau keadaan dan mengambil tindakan terutamanya terhadap orang-orang yang “menghasut dari luar negara”.

Dia tidak menyatakan apa-apa nama.

Pihak Polis Sabah telah berkata bahawa aktivis Sabah Doris Yap Jones, yang mengetuai Kumpulan Facebook Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM) yang berpangkalan di UK, adalah antara mereka yang dipantau oleh pihak polis.

NGO hak asasi lain yang berpangkalan di UK adalah Borneo’s Plight in Malaysia Foundation (BoPIM) dan Borneo Rights International (BRI), masing-masing diketuai oleh rakyat Sabah iaitu Daniel John Jambun dan Kanul Gindol. Kedua-dua mereka terlibat dalam persaingan sengit dengan BN dan PR dalam Pilihan Raya Umum lalu.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, dalam satu kenyataan baru-baru ini menyambut perbincangan dengan kumpulan “pemisah”, khususnya menyebut ADUN Bingkor Jeffrey Kitingan yang mengetuai United Borneo Front (UBF) yang beliau dakwa “tidak boleh bersekutu dengan ahli-ahli politik lain dan sentiasa mahu menjadi bos”. - Suara TV
‘Pemisah’ Didalangi Pembangkang? ‘Pemisah’ Didalangi Pembangkang? Reviewed by JANUARIUS on September 08, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.