Seo Services

Laman Web BBC Disekat China Akibat Ketegangan Memuncak Di Hong Kong



SHANGHAI: Pihak berkuasa di China menyekat laman web Perbadanan Penyiaran Britain (BBC) berikutan ketegangan yang semakin meningkat di Hong Kong di antara penunjuk perasaan prodemokrasi dan polis, kata BBC dalam kenyataan.

BBC berkata, langkah itu adalah tindakan penapisan yang disengajakan. Ia tidak menyatakan sebab mengapa langkah itu diambil oleh Beijing, yang juga menyekat laman web New York Times, Bloomberg dan laman web bahasa Cina BBC.

"BBC mengecam sekeras-kerasnya sebarang usaha untuk menyekat akses bebas terhadap berita dan maklumat dan kami bantah tindakan pihak berkuasa China. Ia menunjukkan tindakan itu adalah penapisan yang disengajakan," kata Pengarah Kumpulan Perkhidmatan Global BBC, Peter Horrocks.

Pagi ini laman web bahasa Inggeris BBC masih belum dapat diakses di China.

Di Hong Kong, polis menggunakan penyembur lada hari ini bagi menghalang penunjuk perasaan daripada menyekat jalan raya utama berhampiran pejabat ketua eksekutifnya berikutan kemarahan orang ramai terhadap tindakan polis membelasah seorang penunjuk perasaan semalam. - REUTERS


Laman Web BBC Disekat China Akibat Ketegangan Memuncak Di Hong Kong Laman Web BBC Disekat China Akibat Ketegangan Memuncak Di Hong Kong Reviewed by uMieySurianie on October 16, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.