Seo Services

Pemimpin Masyarakat, Barisan Hadapan Kerajaan Di Kampung


Pemimpin-pemimpin masyarakat merupakan barisan hadapan pentadbiran Kerajaan di peringkat kampung.

Menteri Di Pebata Perdana Menteri Hajah Nancy Shukri berkata jika kita melihat di sekeliling kita, pembangunan dan kemajuan yang telah dikecapi merupakan hasil kerjasama daripada semangat kekitaan dan berpasukan antara Kerajaan dan pemimpin masyarakat serta penduduk di kawasan ini.

"Oleh itu, saya sentiasa menekankan agar semua pihak mengutarakan apa jua program dan keperluan yang perlu untuk memastikan tidak ada seorangpun kumpulan masyarakat yang terpinggir daripada menikmati pembangunan yang ada di negeri ini."

Nancy, yang juga Ahli Parlimen Batang Sadng berkata demikina dalam ucapannya pada Majlis Program Berkhatan dan Derma Darah Peringkat Sadong Jaya yang diadakan di Masjid Daerah Darul Iman Sadong Jaya sebentar tadi.

"Antara sedar dan tidak sedar, kita kini sudah menghampiri penghujung tahun yang bakal berakhir sebulan sahaja lagi dan pada masa ini sudah pasti kita ingin menilai apakah azam tahun lalu 2013 telah kita capai tahun ini."

"Mungkin tidak sepenuhnya, tetapi saya yakin dengan iltizam dan kesungguhan kita untuk lebih maju dari tahun-tahun yang sebelum ini, akan tercapai juga," ujarnya lagi.

Mengingatkan setiap pelaksanaan rancangan jangka pendek, sederhana dan panjang adalah bertujuan untuk mensejahterakan rakyat, Nancy berkata, kita tidak menafikan terdapat kelemahan dan lompang-lompang dalam sistem pentadbiran serta dasar dan polisi yang sedia ada.

"Bagaimanapun, kita sentiasa berusaha memperbaikinya menerusi pelbagai program ‘engagement’ yang diadakan sepanjang tahun ini. Alhamdulillah saya melihat banyak penambahbaikan yang telah dilaksanakan dan ini termasuk projek-projek infra di kawasan ini yang bertujuan untuk memberi keselesaan kepada penduduk di kawasan ini."

Dalam majlis yang sama, seramai 30 individu yang terdiri daripada bekas penghulu, cikgu, pengerusi ranting PBB, Ketua Kaum, Imam serta  Bilal dan lain-lain yang pernah memberi khidmat dan bakti kepada DUN Sadong Jaya juga diraikan.

Nancy juga mengucapkan terima kasih atas segala jasa dan pengorbanan yang telah mereka curahkan kepada penduduk di kawasan ini tanpa mengira kaum dan agama.

"Kita bersyukur kerana kita mempunyai pemimpin masyarakat yang sentiasa menjadi pendidik dan pembimbing kepada semua masyarakat di sini."

Mengingatkan semua mereka yang tidak lagi memegang jawatan tinggi dalam masyarakat agar tidak berhenti di situ sahaja dalam menyumbangkan khidmat dan bakti untuk masyarakat, Nancy berharap mereka teruskan perjuangan murni mereka kerana ia merupakan pengorbanan yang sangat dihargai dan akan diingati sampai bila-bila.

"Semoga dengan adanya semangat sebegini, ia dapat menjadi contoh kepada anak-anak muda di kawasan ini untuk turut mengikut jejak pemimpin masyarakat yang ada kerana apabila tiba masanya nanti, merekalah yang akan menggantikan tempat kita untuk membentuk pula generasi akan datang."

"Justeru, pada hari ini, kita semua harus melihat jauh ke hadapan agar anak cucu kita nanti akan menjadi pemimpin di negeri ini yang akan membawa lebih banyak transformasi demi kesejahteraan semua," katanya lagi.


Nancy juga menyatakan program berkhatan beramai-ramai sebegini juga akan dapat memupuk keakraban di kalangan ahli keluarga serta mendedahkan anak-anak kita kepada budaya dan tradisi berkhatan yang diamalkan dalam masyarakat Islam.

"Pun begitu, amalan berkhatan yang lazimnya dilakukan dalam suasana meriah kini menampilkan keistimewaan dan keunikan tersendiri apabila bukan sahaja masyarakat Islam yang terlibat dalam tradisi berkhatan, malah masyarakat bukan Islam juga tidak ketinggalan mahu ikut serta dalam tradisi ini," katanya lagi.

Turut hadire bersama dalam majlis tersebut ialah ADUN Sadong Jaya Aidel Lariwoo dan barisan pemimpin tempatan. - Sarawakiana
Pemimpin Masyarakat, Barisan Hadapan Kerajaan Di Kampung Pemimpin Masyarakat, Barisan Hadapan Kerajaan Di Kampung Reviewed by Salfian Nawawi on November 29, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.