Seo Services

Pan Borneo Teluk Melano-Sematan Dinaik Taraf September


KUCHING: Konsesi dari Teluk Melano ke Sematan merangkumi 45km bahagian paling selatan Lebuh Raya Pan Borneo yang dijangka dinaik taraf sebaik sahaja Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan projek itu pada Hari Malaysia akan datang.

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, walaupun proses tender untuk keseluruhan projek dijangka dimulakan pada awal tahun depan tetapi peningkatan yang bekerja untuk paling selatan tersebut akan dilancarkan pada 16 September tahun ini.

“Kami hanya melantik perunding untuk melakukan kajian mengenai berapa besar jalan dan berapa banyak tanah diperlukan.

“Ini akan ditentukan kemudian dan kita perlu memuktamadkan reka bentuk teknikal berdasarkan syor perunding.

“Kerja-kerja ukur dan reka bentuk biasanya mengambil masa lebih kurang 12 bulan dan proses tender yang boleh dijangka secepatnya menjelang tahun depan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas mengedarkan bubur lambuk di Surau Darul Qarar di Jalan Patingan di sini semalam.

Fadillah berkata kerajaan akan mengkaji sama ada untuk memperuntukkan beberapa pakej projek Pan Borneo kepada kontraktor Bumiputera seperti permintaan daripada akar umbi.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa kontraktor bagi projek tersebut akan dilantik berdasarkan keupayaan aspek teknikal dan kewangan.

“Pakej projek akan diberikan melalui tender terbuka dan dengan berbuat demikian, setiap kontraktor mempunyai peluang untuk mengambil bahagian selama yang mereka layak dan mampu menyampaikan apa yang diharapkan daripada mereka.

“Peserta tempatan terutama kontraktor Bumiputera dari Dewan Perdagangan dan Perindustrian Dayak (DCCI) telah meminta peruntukan tertentu.

“Jadi, kita akan melihat kepada permintaan mereka. Tetapi kita belum memuktamadkan mengenai perkara ini dan projek itu pasti akan melalui tender terbuka,” jelasnya. - UB



Pan Borneo Teluk Melano-Sematan Dinaik Taraf September Pan Borneo Teluk Melano-Sematan Dinaik Taraf September Reviewed by uMieySurianie on July 13, 2015 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.