Seo Services

Sarawak Perlukan Pemimpin Yang Berjuang Untuk Semua Kaum


KUCHING: Rakyat memerlukan pemimpin yang mampu memperjuangkan hak serta kepentingan semua kaum di negeri ini, kata Timbalan Ketua Pergerakan Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Fazzrudin Abdul Rahman

Beliau berkata demikian sebagai membidas kenyataan Abdul Aziz Isa yang mendakwa cadangan kerajaan negeri Sarawak untuk menaiktaraf Mahkamah Adat Bumiputera bukan dari Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg, sebaliknya cadangan itu datang dari Ketua Hakim Negara Tan Sri Richard Malanjun.

Fazzrudin berkata, Aziz mungkin masih tidak menyedari betapa pentingnya perpaduan dalam pelbagai kaum dan agama di Sarawak.

"Kita memerlukan seorang pemimpin yang bukan hanya mampu berjuang untuk rakyat berbangsa Dayak , tetapi juga Melayu, Melanau, Jawa dan lain-lain

"Sentimen seperti itu tidak akan baik untuk Sarawak. Budaya DAP Semenanjung tidak dialu-alukan di Sarawak," katanya menerusi kenyataan hari ini.

Beliau menjelaskan, dalam kes Mahkamah Anak Negeri di Sarawak, Kerajaan Sarawak telah menaik taraf dan memperkasakan Mahkamah Bumiputera secara berterusan sejak ordinan itu diwujudkan pada tahun 1992.

Fazzrudin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tupong berkata, sekiranya dia (Aziz) terlupa, semasa Simposium Kebudayaan Iban ke-7, yang dipengerusikan oleh YB Datuk Alexander Nanta Linggi pada tahun 2018, ia telah dibincangkan di kalangan peserta secara khusus menyentuh dan meminta untuk meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Bumiputera.

"Resolusi mengenai perkara itu telah diusulkan kepada Ketua Menteri.

"Ketua Menteri, seperti kebiasaannya, memberi tindak balas positif, malah ianya dijadikan salah satu teras perjuangan Gabungan Parti Sarawak (GPS)," jelasnya.

Beliau menegaskan, dengan mengatakan bahawa cadangan Ketua Menteri hanya mengulangi apa yang dibentangkan oleh Tan Sri Richard Malanjun di Sabah pada Khamis lepas sama seperti mengatakan Mancester United yang melantik Solksjaer atau hanya mengulangi apa yang telah dibincangkan di Facebook.
Sarawak Perlukan Pemimpin Yang Berjuang Untuk Semua Kaum Sarawak Perlukan Pemimpin Yang Berjuang Untuk Semua Kaum Reviewed by Admin on January 24, 2019 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.