Seo Services

Majikan Sarawak digesa elak ambil ''PATI"


Kuching : Majikan disarankan agar tidak mengambil pekerja asing yang tidak mempunyai permit pekerjaan yang sah dalam usaha untuk memeriksa kemasukan pendatang tanpa izin ke negeri ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, walaupun usaha telah dijalankan untuk menghantar balik pendatang tanpa izin, mereka akan tetap kembali ke negeri ini.

Oleh itu, beliau menggesa semua agensi penguatkuasa meningkatkan usaha penguatkuasaan supaya objektif untuk menyekat kemasukan pendatang tanpa izin dapat dicapai.

Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang kepada 100 kakitangan Jabatan Imigresen Malaysia, Sarawak, di sini semalam.

Menurut beliau lagi, walaupun pelbagai usaha telah diambil oleh agensi-agensi penguatkuasaan, tetapi jika majikan dan orang ramai tidak memberikan sokongan mereka, matlamat tidak akan tercapai sepenuhnya.

Beliau menegaskan kepada pegawai-pegawai Jabatan Imigresen di negeri ini bahawa lebih daripada 2,000 kilometer panjang sempadan dari Tanjung Datu, Lundu sehingga ke Merapok, Lawas dengan memberi gambaran bahawa mereka mempunyai tugas yang amat sukar untuk memeriksa pencerobohan oleh pendatang tanpa izin.

“Sarawak sangat unik kerana jelas sempadan antarabangsa bersama Kalimantan, Indonesia dan Brunei memerlukan komitmen yang tinggi dalam memastikan keselamatan di negara ini,” katanya.

Beliau berkata tugas-tugas mereka lebih mencabar kerana terdapat 10 pintu masuk melalui udara, 10 pintu masuk melalui laut dan 14 pintu masuk melalui darat.

Sejak 21 Januari tahun ini, Jabatan Imigresen telah memeriksa hampir 3,000 ribu warga asing di Sarawak dan 795 telah ditangkap kerana telah melakukan kesalahan di bawah Undang – undang Imigresen, kata Wan Junaidi.


sumber
Majikan Sarawak digesa elak ambil ''PATI" Majikan Sarawak digesa elak ambil ''PATI" Reviewed by Unknown on May 30, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.