Seo Services

‘Save Rivers Network' menyebarkan perbohongan di Eropah

Empat orang pemimpin masyarakat di kawasan pembinaan Empangan Baram mendesak kerajaan negeri untuk mengambil tindakan terhadap Rangkaian Sungai Simpan yang telah berbohong di Eropah. Rangkaian Sungai Simpan dituduh berbohong di Eropah dan merosakkan reputasi orang asli di Baram.

Pemimpim masyarakat itu adalah Joseph Ngau Lian dari masyarakat Kenyah, Paul Kallang dari Akar Hilir dan kawasan San, Ajang Wan dari Akah Patah dan Jalong Tanyit dari kawasan Moh.

Kerajaan negeri sepatutnya mengambil tindakan ke atas Rangkaian Sungai Simpan terutama pengerusinya, Peter Kallang. Mereka perlu berhenti menyebarkan pembohongan dengan mendakwa lebih 60,00 orang asli menyokong untuk menghentikan pembinaan empangan Baram.

Pembohongan yang mereka sebarkan di Eropah telah memudaratkan kami, khususnya apabila beliau mendakwa mewakili semua orang asli di Baram.

“Kami, dan para pemimpin penduduk asli di Baram tidak pernah melantik Peter dan rakan-rakan beliau bersuara untuk kami, serta tidak semua menentang cadangan pembinaan empangan di Baram,” jelas Kallang yang mempunyai ikatan persaudaraan dengan Peter.

Menurut sumber, Peter telah membidas Kallang dalam satu temu bual, beliau telah menuduh mereka menyalahgunakan kedudukannya. Peter juga secara terang-terangan menuduh sekumpulan empat pemimpin masyarakat berbohong kepada mantan Ketua Menteri Taib Mahmud agar menjamin beliau bahawa semua orang asli memihak kepada empangan tersebut.

Berikutan tindakan mereka itu, satu demonstrasi yang terdiri daripada kira-kira 90 orang telah diadakan di hadapan rumah kempat-empat mereka.

Pembinaan empangan Baram telah dihentikan seketika melalui usaha-usaha penduduk tempatan yang mewujudkan sekatan di jalan KM15 Baram untuk menghentikan sebarang kemasukan krew memasuki tapak pembinaan.

Usaha ini telah dibiayai oleh sumbangan sebanyak RM1 sebulan dari penduduk kampung.

Walaubagaimanpun, menurut pihak Kallang dan kumpulannya, sumbangan tersebut adalah satu taktik untuk mempergunakan kaum Penan dan kaum pribumi yang lain bagi urus niaga dana untuk kegunaaan sungai simpan.

Rangkaian Sungai Simpan yang kini berada di Eropah sedang cuba untuk meyakinkan syarikat-syarikat Eropah untuk menghentikan pelbagai pembinaan terbesar seperti Kuasa Hidroelektrik (HEP) di empangan Sarawak. Akibat pembinaan tersebut, empangan akan memusnahkan beribu-ribu rumah orang asli.

Swiss, syarikat ABB telah bersetuju untuk mengkaji semula kerjasama mereka dengan Sarawak Energy Berhad (SEB) berikutan mesyuarat dengan para perwakilan asli dan mengesahkan bahawa mereka tidak mempunyai apa-apa kontrak baru dengan SEB.

Sementara itu, Norconsult yang berpangkalan di Norway telah menolak pertemuan dengan pihak SEB yang tidak pernah didakwa melakukan rasuah dan sebarang penyelewengan.

(terjemahan bebas dari sumber)
‘Save Rivers Network' menyebarkan perbohongan di Eropah ‘Save Rivers Network' menyebarkan perbohongan di Eropah Reviewed by Unknown on May 23, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.