Seo Services

Limbang Jadi Tuan Rumah Sambutan Hari Kebangsaan


KUCHING: Julung kalinya, sambutan Hari Kebangsaan Peringkat Negeri 2015 akan berpusat di Bahagian Limbang pada 31 Ogos, keta Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan, hari ini.

"Sempena majlis itu, pelbagai aktiviti telah dirancang dan dianjurkan bermula dari 28 hingga 31 Ogos," katanya ketika mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa di Wisma Bapa Malaysia, di sini hari ini.

Antara aktiviti utama, katanya, akan diadakan Majlis Kesyukuran pada petang 30 Ogos di Masjid Bahagian Limbang yang akan dihadiri oleh Yang di-Pertua Negeri Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem dan tetamu kehormat yang lain.

Turut diadakan, surah yasin, doa, solat maghrib dan Isyak dan marhaban zikir di masjid, katanya.

Turut dianjurkan Konsert Ambang Merdeka melibatkan artis-artis terkenal dan ia berlangsung sehingga ke tengah malam untuk acara kemuncak sambutan Hari Kebangsaan dengan pertunjukan bunga api.

Kempen Konvoi Kembara Merdeka Jalur Gemilang Jabatan Penerangan akan menyertai acara itu di sana dan turut terlibat dalam acara menaikkan Jalur Gemilang di hadapan Yang di-Pertua Negeri dan Ketua Menteri.

Awang Tengah berkata pada 31 Ogos, acara kemuncak sambutan itu akan diadakan perhimpunan besar-besaran dan perarakan di Padang Sukan Limbang pada waktu pagi bermula dengan zumba dan Merdeka Run.

Hari itu, Tentera Udara Diraja Malaysia dijangka memberi pertunjukan udara manakala Angkatan Tentera Malaysia akan membentangkan pertunjukan tempur tanpa senjata, katanya.

Di samping itu, hiburan lain yang menggabungkan budaya tempatan juga akan dimasukkan selepas perarakan lalu lintas daripada kontinjen.

Sementara itu, beliau berkata pada 28 Ogos, pameran oleh usahawan (showcase Usahawan) dan Limbang Kitchen akan dibuka kepada orang ramai sehingga 31 Ogos.

Pameran akan menawarkan pelbagai produk tempatan termasuk kraf tangan, kuih-muih dan pelbagai jenis makanan dan minuman.

Juga pada petang 31 Ogos, perlumbaan bot akan berlangsung di Sungai Limbang dan kemuncak itu akan menjadi perlumbaan untuk gelaran Raja Batang Limbang.

Beliau juga menggesa pemilik kedai-kedai, bangunan dan bangunan kerajaan untuk mengibarkan bandera negeri dan bendera kebangsaan sempena hari istimewa itu nanti.

Turut menghadiri mesyuarat itu Menteri Muda Usahawan Bumiputera dan Perancangan Sumber Datuk Mohd. Naroden Majais, Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Datu Misnu Taha dan ResidenLimbang Maria Hasman. - Utusan Sarawak
Limbang Jadi Tuan Rumah Sambutan Hari Kebangsaan Limbang Jadi Tuan Rumah Sambutan Hari Kebangsaan Reviewed by uMieySurianie on July 24, 2015 Rating: 5

2 comments:

  1. 31 ogos bukannya hari merdeka Malaysia. 31 ogos adalah hari merdeka bagi Malaya dan kenapa kita harus menyambutnya. 31 ogos telah memakan diri menteri2 Sarawak. Saya tidak merasa bangga dengan sambutan 31 ogos ini.

    ReplyDelete
  2. 31 ogos bukanlah hari kemerdekaan Malaysia. 31 ogos adalah hari merdeka bagi Malaya. Kenapa kita Sarawak bangga dengan tarikh 31 ogos ini. 31 ogos telah memakan diri menter2 Sarawak dengan 22 Julai adalah hari Sarawak. Kenapa harus Sarawak menyambut 31 ogos ini kalau 16 Sept barulah kerana 16 sept adalah tarikh penubuhan Malaysia.

    ReplyDelete

ads 728x90 B
Powered by Blogger.