Seo Services

Ringgit Meningkat Di Pasaran Baru Disebabkan Sentimen Najib dan Minyak


Sentimen terhadap Ringgit Malaysia akhirnya kembali pulih.

Mata wang tersebut meningkat jauh lebih baik berbanding yang lain dalam pasaran baru setelah Perdana Menteri Najib Razak dibuktikan tidak bersalah dalam siasatan rasuah dan minyak diniagakan 15% daripada paras terendah sejak lebih daripada satu dekad.

Ringgit mendahului purata 100 hari pergerakannya, satu tanda menunjukkan bahawa mata wang tersebut meningkat bulan ini, manakala mata wang kebanyakan negara Asia yang lain semakin lemah.

Dengan Najib kini dapat memberikan sepenuh perhatian terhadap ekonomi yang mengalami kemerosotan komoditi, fokus akan beralih ke arah semakan semula bajet pada Khamis ini untuk gambaran yang lebih jelas mengenai tinjauan ekonomi.


“Dengan risiko politik yang berjaya diketepikan, sentimen telah bertambah baik,” kata Nizam Idris, ketua strategi pertukaran mata wang asing dan pendapatan tetap di Macquarie Bank Ltd di Singapura.

Ringgit semakin kukuh pada hari keempat dalam tempoh keuntungan paling lama sejak September. Ia meningkat sebanyak 0.9% menjadi 4.2565 sedolar di Kuala Lumpur dan mencecah paling tinggi untuk tempoh 7 minggu iaitu pada 4.2347 sedolar, mengikut harga-harga daripada bank tempatan yang dikumpulkan oleh Bloomberg.

Mata wang tersebut telah meningkat sebanyak 0.9% berbanding dolar di bulan Januari, berbanding kerugian sebanyak 2.7% untuk Rupee India dan Won Korea Selatan, iaitu penurunan sebanyak 2.5%.-BLOOMBERG
Ringgit Meningkat Di Pasaran Baru Disebabkan Sentimen Najib dan Minyak Ringgit Meningkat Di Pasaran Baru Disebabkan Sentimen Najib dan Minyak Reviewed by Unknown on January 28, 2016 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.