Seo Services

Teknologi Jepun Yang Selamat, Boleh Dipercayai Dan Kos Efektif



SHINKANSEN adalah sistem kereta api berkelajuan tinggi pertama di Jepun, yang memulakan operasinya pada 1964 antara Tokyo dan Osaka. Kini ia mempunyai rangkaian merangkumi lebih 2,700 kilometer di Jepun.

Sistem ini mempunyai beberapa kriteria yang merangkumi keselamatan, kebolehpercayaan dan kelestarian dalam operasinya.

Ia mempunyai reputasi cemerlang sifar kematian yang direkod sepanjang 53 tahun operasi di Jepun sesuai dengan prinsip operasinya, "Pengelakan Perlanggaran" melalui reka bentuknya untuk menghindari sebarang kemungkinan berlaku kemalangan.

Prinsip "Pengelakan Perlanggaran" ini merangkumi landasan kereta api berkelajuan tinggi bebas sebarang pertembungan dan adanya sistem Kawalan Kereta Api Automatik (ATC) yang melindungi, berlaku kemalangan dengan mencegah kereta api bergerak pada kelajuan berlebihan.

Shinkansen juga secara optimum menggabungkan aspek ketara struktur kejuruteraan awam, trek, kelengkapan elektrik, peralatan isyarat dan komunikasi dengan aspek tidak ketara pengendalian operasi, penyelenggaraan, latihan dan pengurusan perniagaan untuk mewujudkan operasi yang selamat serta cekap.

Sistem Shinkansen juga direka untuk bertahan daripada bencana alam dan keadaan cuaca yang tidak normal.

Contohnya, penggunaan sistem penggera pantas gempa bumi. Agensi Meteorologi Jepun akan menghantar amaran kecemasan gempa bumi untuk menghentikan kereta api dengan segera.

Ia juga mempunyai langkah pencegahan pelencongan untuk mengelakkan kereta api menyimpang dari trek dan bertembung dengan kereta api atau struktur, sekiranya kereta api tergelincir sewaktu membelok di selekoh.

Di negara tropika seperti Malaysia yang kerap ditimpa hujan, pusat kawalan akan sentiasa memantau data dari alat pengukur hujan yang dipasang di sepanjang garisan untuk menguatkuasakan sekatan kelajuan apabila paras hujan melebihi had ditetapkan.

Bagi lokasi yang mengalami angin berpusat dan tiupan kencang seperti di gaung serta jambatan, anemoneters akan dipasang untuk menguatkuasakan penangguhan operasi apabila kelajuan angin melebihi tahap tertentu.

Selain itu, sistem ini juga sangat dipercayai kerana mencatat masa kelewatan kurang dari satu minit setiap perjalanan, sekali gus memastikan ketepatan masa untuk penumpang yang sibuk.

Satu lagi kebanggaan sistem Shinkansen ialah penjimatan kos kitaran hayat mengagumkan yang dicapai dengan mengurangkan perbelanjaan operasi (opex) dan perbelanjaan modal (capex).

Opex terdiri daripada kos berkaitan dengan pengangkutan dan penyelenggaraan untuk melancarkan stok dan peralatan pembumian. Capex pula berdasarkan kepada kos susut nilai bagi stok guling (rolling stocks) dan peralatan pembumian.

Di bawah sistem Shinkansen, opex dikurangkan dengan menyediakan perkhidmatan pengangkutan cekap. Ia menggunakan stok guling dan memantau keadaan peralatan elektrik dan trek menerusi pemeriksaan kereta api.

Shinkansen juga memastikan penyelenggaraan intensif dan cekap dengan membahagikan masa penyelenggaraan serta operasi sepenuhnya.

Oleh kerana sistem berpegang kepada prinsip mengelakkan perlanggaran yang menghalang kereta api dari kemalangan, ia membolehkan berat stok guling dapat dikurangkan.

Ini membuatkan kos penyelenggaraan dan kerosakan lebih rendah bagi landasan serta struktur tanah.

Berdasarkan prinsip sama, penggunaan stok guling dimaksimumkan. Ini meningkatkan jumlah kereta api yang tiba dan berlepas dari platform, sekali gus menghasilkan operasi tinggi dan kerap.

Ini turut membantu meminimumkan pelaburan dalam stok guling, platform, trek dan sistem isyarat. Pada akhirnya, ia menyumbang untuk mengawal bukan sahaja kos susut nilai tetapi juga kos penyelenggaraan pada masa depan.

Apabila Shinkansen bergerak pada rekaan badan kereta ringan dengan rintangan rendah dan sistem kawalan kereta api berkesan, ia mampan dan juga kompetitif dalam penggunaan tenaga.

Dengan teknologi Jepun yang diterima pakai mana-mana negara tuan rumah, ini juga akan merangsang pertumbuhan pembangunan sumber manusia dan memudahkan pemindahan teknologi.

Syarikat tempatan dan rakan kongsi tempatan adalah penting dalam merealisasikan operasi yang lancar dan boleh dipercayai dari permulaan projek rel berkelajuan tinggi.

Di Taiwan, sistem Shinkansen dimanfaatkan apabila menyediakan pelat landasan untuk Taiwan High Speed ​​Rail (HS.)

Dari segi pembangunan sumber manusia, sejumlah besar pakar kereta api dari Jepun dihantar ke Taiwan untuk tujuan latihan dan perkongsian pengetahuan kepada pekerja Taiwan HSR. Di samping itu, 170 pekerja HSR Taiwan melawat Jepun untuk menerima latihan intensif.

Selain itu, keterbukaan sistem Shinkansen membawa kepada penerimaan global kerana ia mudah disesuaikan dengan mana-mana negara pengguna.

Di bawah peraturan yang adil dan telus, sistem itu memungkinkan untuk menggunakan produk asing untuk perolehan kerana di Jepun, 80 peratus daripada JR East Shinkansen menggunakan brek buatan Jerman dari Knorr-Bremse.

HSR Taiwan pula memperoleh pelbagai komponen seperti point machine dari Jerman, melatih sistem radio dari Amerika Syarikat dan tiang untuk wayar troli dari Switzerland.

Di Taiwan, sistem ini digunakan untuk rangkaian 345 kilometer dari Taipei ke Zuoying sejak 2007 dan kereta api Class 395 di United Kingdom pada 2009 menggunakan teknologi kereta api Shinkansen dan mula beroperasi di HS1's perkhidmatan domestik UK iaitu CTRL DS (Channel Tunnel Rail Link-Domestic Service) yang merangkumi 109 kilometer dari London St Pancras ke Dover.

Tiada kematian direkodkan di kedua-dua negara sepanjang operasi itu.

Di samping itu, pelat trek Jepun mempunyai kebolehgunaan sejagat dan bukan hanya khusus untuk sistem Shinkansen.

Negara pengguna boleh memilih mana-mana jenis kereta api walaupun dengan keberatan yang lebih berat kerana ia boleh ditampung oleh pelat trek Jepun.

Sistem Shinkansen terbukti, diuji masa dan pilihan berkesan manakala pencapaian serta rekod cemerlang membuktikan keselamatannya.

Kesimpulannya, dengan segala ciri-ciri dimiliki Shinkansen, ia sesuai untuk Projek Rel Kelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura.-BHOnline
Teknologi Jepun Yang Selamat, Boleh Dipercayai Dan Kos Efektif Teknologi Jepun Yang Selamat, Boleh Dipercayai Dan Kos Efektif Reviewed by Unknown on March 12, 2018 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.