Seo Services

Beratus-ratus maut letupan di terminal bas


ABUJA - NIGERIA. Sekurang-kurangnya 118 maut dalam serangan bom berkembar menyasarkan terminal bas di tengah Nigeria, menurut pihak berkuasa, kelmarin.

Penyelaras Agensi Pengurusan Kecemasan Kebangsaan (Nema), Mohammed Abdulsalam memaklumkan, seramai 56 orang awam cedera dalam insiden menggemparkan di bandar Jos di Plateau .

"Jumlah kematian mungkin meningkat. Letupan kuat itu turut menyebabkan bangunan di kawasan berhampiran runtuh dan terbakar," katanya pada AFP.

Letupan pertama di New Abuja Market dipercayai berlaku dari sebuah trak pada jam 3 petang (waktu tempatan) disusuli serangan kedua kira-kira 20 minit kemudian ketika bomba tiba di lokasi kejadian.

Sementara itu, Presiden Nigeria Goodluck Jonathan mengutuk keras insiden pengeboman tersebut dan menyifatkannya sebagai serangan tragik ke atas kebebasan manusia.

Sehingga kini, tiada pihak mengaku bertanggungjawab melancarkan serangan itu walaupun pihak berkuasa mendakwa ia didalangi kumpulan militan.
Beratus-ratus maut letupan di terminal bas Beratus-ratus maut letupan di terminal bas Reviewed by Unknown on May 22, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.