Seo Services

'Linut' Masih Kekal Selera Di Kalangan Masyarakat Sarawak


Linut makanan kaum Melanau yang begitu popular di kalangan masyarakat Sarawak. Makanan Melanau yang berasaskan rumbia. Majoriti masyarakat Melanau adalah penanam rumbia yang begitu aktif.

Proses terjadinya Linut adalah datang daripada rumbia. Masyarakat melanau yang terkenal dengan penanaman rumbia menghasilkan isi batang rumbia kepada produk makanan.

Batang rumbia akan diparut halus-halus dan direndam dalam air. Proses seterusnya isi batang rumbia yang direndam akan ditapis dan menghasilkan pati rumbia. Pati tersebut akan diproses menjadi pati pejal ataupun diproses menjadi tepung sago.

Dengan terhasilnya pati pejal dan tepung, bahan makanan seperti sagu, tebaloi, linut dan lain-lain akan terhasil. Linut sememangnya makanan yang digemari dan akan dicecah bersama sambal cair. Ia akan dimakan bersama sagu, ikan salai dan makanan ringan seperti tebaloi.

Pada masa kini linut tidak dapat dinafikan penerimaannya amat popular kepada masyarakat lain selain daripada kaum melanau. Cara penyediaan pun sudah berbeza mengikut selera masing-masing. - Sarawakiana
'Linut' Masih Kekal Selera Di Kalangan Masyarakat Sarawak 'Linut' Masih Kekal Selera Di Kalangan Masyarakat Sarawak Reviewed by Unknown on October 16, 2015 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.