Seo Services

Sekolah di Korea menyambut Hari Guru sebagai memperingati mangsa feri Sewol Ho


Mereka berkhidmat sebagai tenaga pengajar kita, orang kepercayaan dan juga  kaunselor dalam beberapa kes penting sebagai ibu bapa kerana guru yang baik boleh mengubah kehidupan kita.

Dalam memberi penghormatan kepada mereka, lebih seratus buah negara menyambut Hari Guru. Kira-kira seperlima daripada mereka berbuat demikian pada Hari Guru Sedunia pada 5 Oktober.

Tetapi di Korea, hari guru disambut pada 15 Mei, hari lahir seorang Raja Sejong yang mencipta abjad Korea.

Hari Guru di Korea telah dimulakan lebih lima dekad yang lalu, oleh ahli-ahli muda Palang Merah Korea yang menawarkan diri untuk melawat guru-guru mereka yang telah bersara atau yang telah jatuh sakit.

Lebih daripada 50 tahun kemudian, pelajar hari ini memberi ‘carnations’ kepada guru-guru mereka dengan cara yang sama mereka berikan kepada ibu bapa mereka seminggu lebih awal .

Cara-cara mereka menyambut Hari Guru telah berkembang sejak beberapa tahun. Pelajar kadang-kadang mencuci kaki , memasak makanan mereka dan membawa makanan ke rumah guru-guru mereka.

"Tetapi Hari Guru pada tahun ini tidak akan disambut seperti tahun-tahun berlalu. Tiada sebarang acara perayaan disambut sebagai tanda hormat kepada mangsa-mangsa bencana feri Sewol –ho. "

Buat pertama kalinya, semua acara peringatan telah dibatalkan dan minggu ini telah ditetapkan sebagai minggu untuk berkabung.

Berikutan bencana itu, Kementerian Pelajaran Korea telah mengharamkan secara besar-besaran lawatan luar sekolah sekurang-kurangnya sehingga Jun, dan menggesa langkah-langkah proaktif untuk memastikan keselamatan pelajar di seluruh negara .

"Kami menggesa kerajaan untuk meningkatkan latihan keselamatan untuk pelajar dan juga untuk lebih melatih guru-guru, jadi mereka mampu untuk mengendalikan keadaan kecemasan. "

Sesetengah sekolah telah dijadualkan sesi keselamatan khas untuk pelajar-pelajar pada hari ini Guru .

Malah, pihak lain telah menganjurkan lawatan ke Peringatan Altar di Ansan yang telah ditubuhkan untuk mangsa-mangsa bencana feri.


Sumber - Arirang
Sekolah di Korea menyambut Hari Guru sebagai memperingati mangsa feri Sewol Ho Sekolah di Korea menyambut Hari Guru sebagai memperingati mangsa feri Sewol Ho Reviewed by Unknown on May 16, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.