Seo Services

Kelebihan Umbut Palah


Umbut Palah ialah sejenis tumbuhan liar di hutan Sarawak. Ia sejenis tumbuhan yang berduri dan ia subur tumbuh di tanah gambut Sarawak.

Yang uniknya masyarakat Sarawak memang lebih awal mengetahui kegunaan umbut palah. Daunnya boleh digunakan untuk membungkus makanan seperti kelupis. Kelupis sinonim terdapat pada musim perayaan Hari Raya Aidilfitri di Sarawak.

Namun yang lebih uniknya lagi ialah umbutnya boleh dijadikan makanan. Kebiasaannya masyarakat Sarawak akan menyadiakan masakan rebus bagi menyediakan makanan berasaskan umbut palah. Rasa sedikit pahit tetapi jika betul cara masakannya, ia begitu sedap jika dijadikan hidangan makanan tengahari.

Masyarakat Sarawak kebiasaannya akan menambah ikan segar sungai atau ikan salai dalam masakan umbut palas. Ikan yang sering digunakan ialah ikan keli hutan, puyu hutan, sepat dan berbagai jenis ikan ulu sungai. Jika tiada ikan segar maka ikan salai seperti salai ikan jan, salai keli, salai belukang dan sebagainya menjadi bahan tambahan dalam masakan umbut palah.

Di kawasan bandar memang jarang menemui umbut palah dijual tetapi apabila mengunjungi pekan atau bandar kecil di Sarawak khususnya kawasan tengah Sarawak, begitu banyak umbut palah dijual.

Beginilah suasana di Sarawak yang boleh didapati bahan makanan yang begitu jarang didengari. Hasil hutan Sarawak menyimpan 1001 macam khazanah yang boleh dijadikan makanan yang mungkin ramai yang tidak mengetahui.
Kelebihan Umbut Palah Kelebihan Umbut Palah Reviewed by Unknown on October 30, 2015 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.