Seo Services

Kecekalan Dan Ketabahan Pasangan Kembar Ahmad - Muhammad

Kecekalan dua pasangan kembar siam Ahmad dan Muhammad Rosli, 17 tahun menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2015 telah menjadi perhatian rakyat Malaysia. Pasangan kembar siam ini juga bercita-cita untuk meneruskan pengajian jurusan IT jika berjaya dalam SPM.


Di sebalik kecekalan mereka, terdapat kehidupan masa lalu mereka yang telah menjadi sejarah dunia. Pasangan ini telah dilahirkan kembar yang bercantum dari bahagian dada dan punggung pada tahun 1998. Kisah mereka mendapat perhatian apabila akhbar-akhbar tempatan mendedah keadaan mereka dan inginkan pembedahan pemisahan.

Kisah mereka telah mendapat perhatian Putera Mahkota Arab Saudi, Putera Abdullah Abdul Aziz. Putera Mahkota telah berkenan untuk menanggung kos pemisahan kembar berkenaan dan pembedahan tersebut dilakukan di Hospital King Fahd National Guard di Riyadh Arab Saudi pada tahun 2002.

Dengan melibatkan kos RM1.7 juta yang dibiayai sepenuhnya oleh Putera Mahkota Arab Saudi, pembedahan pemisahan tersebut telah dilakukan dan mengambil masa selama 22 jam 45 minit. Pembedahan tersebut telah mendapat liputan meluas di seluruh dunia ketika itu.

Setelah 13 tahun pembedahan pemisahan telah berjaya, pasangan kembar tersebut meneruskan kehidupan harian seperti masyarakat normal yang lain. Walaupun mereka mengetahui serba kekurangan yang ada pada mereka, meeeka tidak malu meneruskan alam persekolahan.


Didikan disiplin arwah ibu mereka yang meninggal pada 2011 akibat barah payudara menjadi ikhtibar untuk mereka meneruskan hidup. Mereka begitu cekal dalam hidup walaupun terbatas pergerakan.

Semoga pasangan kembar Ahmad dan Muhammad Rosli akan memperolehi kejayaan di masa hadapan serta menjadi kebanggan keluarga dan negara suatu hari nanti. - sarawakiana
Kecekalan Dan Ketabahan Pasangan Kembar Ahmad - Muhammad Kecekalan Dan Ketabahan Pasangan Kembar Ahmad - Muhammad Reviewed by Unknown on November 05, 2015 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.