Seo Services

Peruntukan Besar Tingkatkan Taraf Pembangunan Luar Bandar


SARIBAS : Peruntukan besar bagi projek pembangunan luar bandar negeri ini di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) dalam Belanjawan 2016 amat disokong.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Saribas Mohamad Razi Sitam berkata melalui peruntukan besar itu masyarakat luar bandar boleh menarik nafas lega dan menyaksikan banyak perancangan pembangunan bakal dipergiatkan di luar bandar.

“Peruntukan besar itu membolehkan lebih banyak program serta projek pembangunan dilaksanakan untuk meningkatkan taraf infrastruktur penduduk negeri ini.

“Tahun depan merupakan tahun pertama pelaksanaan RMK11 dan saya harap pembangunan infrastruktur luar bandar seperti kemudahan jalan raya, bekalan air bersih dan elektrik menjadi keutamaan kerajaan.

“Justeru, kita menyokong kepimpinan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem yang sangat tegas dengan keutamaan pembangunan kawasan luar bandar

“Inilah kepimpinan rakyat untuk rakyat yang harus kita sokong sepenuhnya di negeri ini,” katanya pada Majlis Khatam Al-Quran Peringkat Sekolah Kebangsaan (SK) Supa di sini, semalam.

Beliau berharap kerajaan memberi keutamaan dalam menyelesaikan masalah projek bekalan air bersih, elektrik dan jalan raya di kawasan luar bandar khususnya di Saribas.

“Beberapa buah kampung di Saribas masih menunggu pelaksanaan bekalan air bersih seperti di Kampung Tuie, Kampung Serabang, Kampung Supa dan Kampung Medang serta rumah panjang di Rumah Buda Hulu dan Rumah Buda Ili yang kini memerlukan perhatian,” jelasnya.

Beliau yakin kejayaan kerajaan melaksana dan menyiapkan RMK10 akan diteruskan pada RMK11.

“Ini penting dalam proses kita mencapai status negara maju menjelang 2020 dengan polisi politik mengutamakan pembangunan mempercepat proses penyediaan kemudahan asas di luar bandar.

“Dengan adanya hubungan baik kerajaan negeri dan persekutuan serta penstrukturan semula autonomi kerajaan negeri maka lebih mudah peruntukan pembangunan disalurkan,” katanya.

Hadir sama Guru Besar SK Supa Mohamad Tuah Sulai, Ketua Kampung Supa Ahie Mohammad, ibu bapa serta penduduk. - UB
Peruntukan Besar Tingkatkan Taraf Pembangunan Luar Bandar Peruntukan Besar Tingkatkan Taraf Pembangunan Luar Bandar Reviewed by Unknown on November 10, 2015 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.