Seo Services

Empangan Bengoh Beroperasi Dalam Masa Terdekat


Bengoh adalah nama sebuah perkampungan Bidayuh dari suku kaum Biatah terletak di hulu Padawan, Perjalanan dari Bandaraya Kuching ia mengambil satu jam lebih untuk sampai ke Bengoh.

Bengoh kini merasai pembangunan apabila sebuah empangan takungan bekalan air sudah siap dibina. Empangan Bengoh akan menjadi nadi sumber bekalan air bersih untuk kawasan berhampiran dan bahagian Kuching serta Samarahan.

Bukan mudah untuk membina sebuah projek berskala besar yang memberi kepentingan kepada rakyat. Cabaran demi cabaran harus ditempohi dengan gigih. Lebih-lebih lagi cabaran tersebut datang daripada pihak pembangkang yang cuba menghasut minda rakyat.

Beberapa bulan lepas pihak pembangkang cuba bermain isu keretakan yang terdapat pada struktur empangan Bengoh. Dengan pantas pihak Ketua Jurutera Konsultan Augustine Ting menyatakan bahawa masalah struktur binaan yang dikatakan terjejas atau keretakan hanyalah sambungan yang sengaja dibuat bagi menyokong kepada struktur binaan yang lain. (Not cracking but opening of joint).

Tinjauan sarawakiana ke empangan Bengoh tempoh hari mendapati projek berkenaan sudah siap keseluruhannya, sekaligus menafikan kenyataan yang di sebarkan oleh pembangkang sebelum ini.

Hakikatnya Empangan Bengoh sedang dalam proses menakung air, Setakat ini paras air sudah mencecah paras 73 kaki.

Menurut sumber, apabila paras air sudah ke paras 100 kaki berkemungkinan bermulanya proses membekal air bersih ke kediaman yang disasarkan. Jelas apa yang dinyatakan oleh pembangkang hanya cerita hendak menakut-nakutkan rakyat selama ini.

Pembinaan empangan Bengoh bermula pada 2007 meliputi kos RM320 juta telah mengalami berbagai-bagai dugaan yang melewatkan penyiapan projek. Empangan Bengoh mampu menyalurkan 130 juta mililiter air ke loji Batu Kitang seterusnya membekal air bersih ke Kuching.

Dengan kemampuan mengeluarkan 2,047 juta liter sehari, masalah berkaitan air akan dapat diselesaikan. Pada ketika ini keseluruhan data-data projek telah diserahkan kepada Jabatan Kerja Raya dan masa beroperasi hanya akan menunggu lampu hijau daripada agensi berkenaan.
Empangan Bengoh Beroperasi Dalam Masa Terdekat Empangan Bengoh Beroperasi Dalam Masa Terdekat Reviewed by Admin on January 31, 2016 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.