Seo Services

WHO Isytihar Darurat Kesihatan Wabak Zika


BRASILIA - Brazil menyambut baik keputusan dibuat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang mengisytiharkan darurat kesihatan awam ke atas virus Zika.

Pengisytiharan itu sekali gus memberi peluang kepada Brazil yang menjadi negara paling terjejas akibat virus itu, untuk menerima bantuan antarabangsa dalam menangani penularan wabak tersebut.

Menurut WHO, pihaknya telah menyiapkan diri untuk memerangi Zika, virus yang dikaitkan di Amerika Latin dan dikhuatiri akan menular ke Asia serta Afrika.

Pegawai WHO, Anthony Costello berkata, PBB sedang merangka garis panduan untuk wanita hamil dan mengumpulkan pakar bagi meneliti definisi microcephaly, keadaan kongenital di mana bayi dilahirkan dengan kepala lebih kecil, termasuk mengesahkan ukuran standard kepala bayi.

"Penglibatan masyarakat membanteras kawasan nyamuk yang membawa virus Zika dan pembangunan alat diagnostik adalah penting. Pengambilan vaksin mungkin mengambil masa beberapa tahun lagi," katanya. - Agensi
WHO Isytihar Darurat Kesihatan Wabak Zika WHO Isytihar Darurat Kesihatan Wabak Zika Reviewed by Unknown on February 03, 2016 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.