Seo Services

RM44 bilion dalam biasiswa kerajaan diberikan di bawah pimpinan Najib


Tulisan asal oleh:
The Star Online, 5 April 2018

PENDIDIKAN dan pengetahuan adalah prasyarat penting bagi mana-mana negara untuk berjaya dan ini kerajaan Barisan Nasional telah meletakkan ini sebagai sesuatu yang sangat penting.

Untuk mencapai tujuan ini, Kerajaan sedar bahawa pembangunan modal insan memerlukan dana untuk memastikan semua, tanpa mengira latar belakang ekonomi mereka, mempunyai akses kepada pendidikan.

Sejak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih sebagai Perdana Menteri pada tahun 2009, Kerajaan telah memberikan biasiswa bernilai RM44 bilion untuk pelajar yang mengikuti program pra-universiti, ijazah dan pascasiswazah.

Ia adalah sebahagian daripada pelaburan Kerajaan dalam pembangunan modal insan untuk memastikan generasi muda - aset negara - dapat membongkar potensi sebenar mereka.

Melangkah ke hadapan, lebih banyak lagi yang akan diberikan kepada pelajar yang ingin mengikuti pengajian tinggi mereka tahun ini dan seterusnya.

Sebagai contoh, dalam Bajet 2018 yang diumumkan Oktober lalu, Najib mengumumkan sejumlah hampir RM8.1 bilion yang diperuntukkan untuk diberikan dalam bentuk biasiswa, latihan, buku teks dan geran per kapita.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Kesihatan telah diperuntukkan sejumlah RM2.2 bilion.

Selain itu, sejumlah RM90 juta telah diperuntukkan untuk Program MyBrain untuk 10,600 individu untuk meneruskan pengajian mereka dalam Sarjana dan PhD.

Mara telah diperuntukkan RM2.5 bilion - tertinggi yang pernah disediakan untuk institut latihan dan pembangunan kemahiran yang menjalankan program terutamanya untuk bumiputra. Jumlah yang diperuntukkan ini dianggarkan memberi manfaat kepada kira-kira 90,000 pelajar termasuk 1,500 dalam bidang kritikal seperti kecerdasan buatan, isyarat dan rel.

Terdapat juga peruntukan RM4.5 juta bagi Biasiswa Pelajar Cemerlang Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET). Biasiswa ini adalah untuk menggalakkan graduan TVET untuk melanjutkan pengajian mereka.

Sepanjang tahun yang lalu, pelajar di institusi pengajian tinggi dan Tingkatan Enam diberikan bantuan baucar buku sebanyak RM250 setiap satu. Ini akan meliputi 1.2 juta pelajar di seluruh negara.

Dalam catatan blognya bulan lalu, Najib menegaskan kepentingan pendidikan dan anak-anak dari keluarga yang kurang bernasib baik dapat mengubah kehidupan mereka dan keluarga mereka.

"Dengan kerja keras mereka sendiri dan bantuan Kerajaan, anak-anak peneroka Felda, nelayan atau petani kini berjaya sebagai arkitek, akauntan, doktor dan peguam.

"Konsep mobiliti sosial ini akan terus diperjuangkan untuk membina sebuah masyarakat dan bangsa yang adil dan inklusif.

"Saya berharap golongan muda dapat meraih peluang biasiswa ini untuk mendapatkan masa depan yang cerah dan menggunakannya sebagai platform untuk menyumbang kepada negara ini pada masa akan datang," tulisnya.

Perdana Menteri berkata permohonan untuk biasiswa itu masih terbuka. Berikut adalah gambaran keseluruhan biasiswa dan prasyaratnya:

Program Penajaan JPA 9A+: Ini adalah untuk pelajar SPM yang cemerlang yang telah mendapat skor A+ dalam sekurang-kurangnya sembilan mata pelajaran untuk melanjutkan pengajian di universiti-universiti di Malaysia.

Calon akan ditawarkan penajaan melalui pinjaman berubah-ubah untuk pengajian pra-universiti sehingga ijazah pertama tertakluk kepada syarat dan bidang pengajian.

Pinjaman berubah-ubah ini akan diubah menjadi biasiswa jika graduan yang ditaja itu berkhidmat di JPA.

Bagi mereka yang berkhidmat di syarikat berkaitan kerajaan (GLC) selepas mereka menamatkan pengajian, mereka perlu membayar balik 25% daripada tajaan yang diterima manakala mereka yang bekerja di syarikat swasta di negara ini perlu membayar balik 50% daripada jumlah tersebut.

Untuk maklumat lanjut mengenai senarai universiti dan kursus yang disertakan dalam program ini, log masuk ke http://esilav2.jpa.gov.my/

Program Khas Jepun, Korea Selatan, Jerman dan Perancis JPA: Pemohon mesti mempunyai sekurang-kurangnya 7 A dalam SPM mereka termasuk Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sejarah, Matematik Tambahan, Fizik dan Kimia.

Program khas ini adalah penajaan oleh JPA dalam bentuk pinjaman berubah-ubah, terbuka kepada lepasan SPM yang berminat dalam melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan, sains dan teknologi serta sains sosial di Jepun, Korea Selatan, Jerman atau Perancis.

Pelajar juga akan ditaja untuk program penyediaan sebelum dihantar ke salah satu daripada empat negara itu untuk mendapatkan diploma atau ijazah.

Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) oleh JPA: Mereka yang layak memohon mestilah sedang dalam tahun pertama program ijazah mereka, berumur bawah 22 (23 untuk pelajar kelas peralihan) dan telah menyempurnakan sekurang-kurangnya semester pertama.

Pemohon yang berjaya akan ditaja melalui pinjaman berubah-ubah untuk ijazah pertama mereka di universiti awam, politeknik premier dan universiti berkaitan Kerajaan seperti yang ditetapkan oleh JPA.

Bagi program yang mempunyai PNGK, pemohon perlu mendapat sekurang-kurangnya 3.30 atau setaraf dalam peperiksaan tahun pertama mereka manakala untuk program tanpa PNGK, pelajar perlu sekurang-kurangnya lulus atau setaraf dengan itu untuk layak memohon.

Pinjaman Pelajaran MARA Persediaan Pelajar Cemerlang Lepasan SPM: Pelbagai pinjaman pendidikan akan disediakan untuk pelajar bumiputra yang mengikuti pendidikan tinggi mereka dari program sarjana sehingga tahap PhD di universiti terpilih, tempatan dan luar negara.

Pemilihan pemohon dibuat berdasarkan kepada mereka yang mempunyai satu set keputusan cemerlang SPM.

Keutamaan bidang pengajian adalah Sains, Teknologi, Agama, Kejuruteraan, Seni dan Matematik.

Pemohon yang berjaya akan terlebih dahulu menjalani program persediaan dan pra-universiti di institusi terpilih. Mereka yang memenuhi kehendak akademik yang ditetapkan akan dihantar untuk melanjutkan pelajaran.

MyBrainSC oleh Kementerian Pengajian Tinggi: Terbuka kepada warga Malaysia yang mengikuti pelajaran untuk ijazah pertama, ijazah sarjana atau PhD untuk menggalakkan pelajar cemerlang meneruskan pelajaran dalam bidang sains tulen seperti Biologi, Kimia, Fizik dan Matematik.

Bagi pemohon yang merancang untuk melanjutkan ijazah pertama mereka, mereka perlu berusia 21 tahun atau lebih muda dan mempunyai markah yang cemerlang dalam pembelajaran pra-universiti mereka. (PNGK 3.6 dalam pembelajaran peringkat asasi sains, matrikulasi, STPM atau diploma; 1800/2400 untuk SAT; 40/45 untuk International Baccalaureate dan empat A untuk A-Level.

Pemohon program sarjana perlu berusia 28 tahun atau lebih muda dan mendapat skor PNGK 3.65 atau kelas pertama untuk ijazah sains tulen.

Pemohon program PhD perlu berusia 35 tahun ke bawah dan mendapat skor PNGK 3.65 atau kelas pertama untuk ijazah sains tulen.

Log masuk ke https://biasiswa.mohe.gov.my/MyBrainSc/ untuk maklumat lanjut.

MyBrain15: Program ini terdiri daripada MyMaster, MyPhD dan MyPhDIndustri. Ia bermula pada tahun 2008 dengan matlamat untuk menghasilkan 60,000 pemegang PhD pada tahun 2023.

Walaupun terdapat had umur untuk MyMaster dan MyPhD masing-masing pada umur 35 dan 45 tahun, tidak ada had umur untuk MyPhDIndsutri.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut, sila log masuk ke https://biasiswa.mohe.gov.my/MyBrain15/v2/

Biasiswa Yang di-Pertuan Agong: Ia adalah biasiswa kerajaan yang paling berprestij bagi rakyat Malaysia untuk melanjutkan ijazah pascasiswazah sepenuh masa dalam bidang sains dan teknologi, ekonomi dan undang-undang di institusi pendidikan tinggi tempatan atau asing.

Untuk melayakkan diri, seseorang itu tidak boleh melebihi umur 35 tahun pada tahun permulaan pengajian, mempunyai ijazah Sarjana Muda atau Sarjana yang diiktiraf oleh Kerajaan dengan PNGK minimum 3.75 atau kepujian kelas pertama atau setaraf, aktif dalam penglibatan kokurikulum atau aktiviti komuniti atau menghasilkan kerja kreatif atau inovatif.

Pemohon juga harus mahir dalam lebih dari satu bahasa dan telah mendapat tempat di institusi pendidikan tinggi awam tempatan atau universiti antarabangsa terkemuka.

Untuk maklumat lanjut, sila lawat https://www.najibrazak.com/en/we-delivered/education/

Link asal artikel:
https://www.thestar.com.my/news/education/2018/04/05/rm44bil-in-govt-scholarship-given-out-under-najib-leadership/
RM44 bilion dalam biasiswa kerajaan diberikan di bawah pimpinan Najib RM44 bilion dalam biasiswa kerajaan diberikan di bawah pimpinan Najib Reviewed by Admin on April 05, 2018 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.