Seo Services

Seorang Blogger dipenjara, disebat kerana menghina Islam

Riyad, Arab Saudi - Sebuah mahkamah di Arab Saudi telah menjatuhkan hukuman 10 tahun penjara dan 1,000 sebatan kepada seorang penulis blog kerana menubuhkan sebuah "liberal" rangkaian dan menghina Islam.

Hukuman untuk Raef Badawi akan dijatuhkan di mahkamah pada rabu ini.

Badawi pernah ditangkap Jun lalu dan dihukum tujuh tahun penjara dan 600 sebatan. Tetapi mahkamah rayuan mengetepikan pemerintah dan mengarahkan perbicaraan semula.

Selain hukuman yang lebih berat, Badawi diarahkan oleh mahkamah untuk membayar denda AS$266,000 (RM862,000).

Rangkaian yang diasaskan oleh beliau bersama dengan aktivis yang lain, Suad al-Shammari, telah mengisytiharkan 7 Mei 2012 sebagai "hari liberalisme" ataupun dipanggil untuk menamatkan penguasaan agama ke atas kehidupan awam di dalam kerajaan.

Rangkaian laman web tersebut telah mengkritik beberapa ulama, mengkritik polis syariah dan menyelar beberapa fatwa berkaitan agama yang disifatkan berbahaya kepada Islam.

"Ulama telah memfailkan tuntutan mahkamah terhadapnya. Kerajaan cuba untuk menenangkan mereka mereka, perbelanjaan Kami kadang-kadang," kata beliau yang dilaporkan oleh agensi AFP.

Shamari mengatakan rangkaian tersebut hanya aktif dalam talian, sambil menambah “Aktiviti kami akan kekal maya"

"Raif Badawi adalah mangsa terbaru untuk menjadi mangsa kempen kejam mendiamkan para aktivis aman di Arab Saudi.

"Pihak berkuasa nampaknya berazam untuk menghancurkan segala bentuk perbezaan pendapat melalui setiap cara yang ada pada mereka, termasuk mengenakan hukuman penjara yang keras dan hukuman dera pada aktivis."- aljazeera
Seorang Blogger dipenjara, disebat kerana menghina Islam Seorang Blogger dipenjara, disebat kerana menghina Islam Reviewed by Admin on May 09, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.