Seo Services

MB Selangor menghadap Sultan hari ni bentang isu Bible


Menteri Besar Selangor menghadap Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini untuk mendapatkan persetujuan daripada baginda terhadap tindakan lanjut mengenai rampasan Bible pada Januari lepas.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau akan membuat kenyataan rasmi mengenai status Bible selepas keputusan dipersetujui oleh Sultan.

"Saya akan berjumpa dengan ahli majlis eksekutif negeri Selangor petang ini untuk membincangkan isu itu. Jika ada resolusi, saya akan bertemu Tuanku esok dan selepas itu kita akan membuat pengumuman mengenai perkara itu, " katanya kepada pemberita selepas menghadiri sidang dewan itu di sini, semalam.

Dalam satu kenyataan khamis lalu, Pada khamis lalu, Abdul Khalid mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk menyenaraikan Bible yang dirampas kepada Persatuan Bible Malaysia (BSM).

Arahan itu dibuat berikutan pengumuman oleh Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail bahawa tiada pendakwaan akan dibuat pada rampasan Bible dan kes itu ditutup.

Abdul Gani berkata salinan yang dirampas adalah koleksi dari Kitab Taurat, Zabur dan Injil yang merupakan buku asas agama Kristian. Walau bagaimanapun, Majlis Agama Islam Selangor (Mais) berkata Bible tidak akan dikembalikan kerana di bawah Seksyen 9 (1) (a) Non-Muslim Selangor (Kawalan Penyebaran Di kalangan umat Islam) Enakmen 1988.

Mengulas siasatan lanjut, Abdul Khalid berkata, melalui perbincangan hari ini dengan Sultan Selangor, kerajaan negeri akan mencadangkan beberapa pilihan termasuk mengekalkan keputusan kerajaan negeri yang mahu Bible dikembalikan kepada BSM.

"Saya akan membentangkan beberapa pilihan untuk Tuanku mengenai perkara tersebut.”

Bagi kami pilihan untuk mengembalikan Bible itu pasti tetapi terdapat pilihan lain yang perlu kami cadangkan kepada Tuanku,” katanya.

Pada 2 Januari lepas, Jais menyerbu pejabat BSM di Damansara Kim, Petaling Jaya dan merampas 300 salinan Bible dalam Bahasa Melayu dan Iban dalam usaha untuk membendung penggunaan istilah 'Allah' di dalam Bible yang didakwa melanggar Akta Non-muslim Selangor (Kawalan Penyebaran Di kalangan umat Islam) Enakmen 1988.


sumber
MB Selangor menghadap Sultan hari ni bentang isu Bible MB Selangor menghadap Sultan hari ni bentang isu Bible Reviewed by Unknown on June 18, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.