Seo Services

Artis bijak hasilkan lukisan jalanan manfaat keadaan sekeliling

Bird, Athens, Greece


Lukisan jalanan tidak asing lagi bagi peminat hasil artistik pada zaman ini. Ianya satu karya yang sangat menarik malah ianya menjadi seperti satu viral melanda dunia, dimana artis-artis lukisan jalanan ini mempamer kreativiti bijak sekaligus menjadi bukti seni tidak mati, impak gelombang globlalisasi teknologi hebat.

Mereka memanfaat keadaan di sekeliling, seperti jalan-jalan, longkang, bangunan, rumah kedai yang usang, mahupun arca serta susunan batu bata dinding, tidak terbatas dengan binaan konkrit sahaja malah mereka turut mengeksploitasi tumbuh tumbuhan yang sedia ada. Maka terhasil lah karya seni yang "berinteraksi terus dengan keadaan sekeliling".

Menariknya, mesej yang disampaikan berbentuk menghiburkan sehingga mampu mengukir senyuman kepada sesiapa sahaja yang melihatnya. Positif daripada seni ini, sekaligus memberi persepsi baik bukan vandalisme, mesej melalui lukisan jalanan juga mampu menyampaikan mesej-mesej kepada awam berbentuk sivik.

Artis dunia yang kerap membuat kerja-kerja seperti ini adalah seperti MO, Oak Oak, Banksy, dan Ernestas Zacharevičius adalah hanya sebahagian sahaja yang diketahui. Disini disertakan beberapa keping gambar hasil lukisan jalanan di seluruh dunia. Moga-moga anda juga akan tersenyum.

Face Of The City, Toronto, Canada




The Legend of Giants, Białystok, Poland



World Going Down The Drain, Spain


Satellite Dishes, Birmingham, UK


Bruce Lee, Saint Etienne, France


Sluggo On The Street


UK Flags, London, UK


Pom Pom Girl


Spiderman, France


La Caravane Passe, France


Girl, George Town, Malaysia



Scream, France


Seeder, Kaunas, Lithuania


Sum Times


Bicycle, George Town, Malaysia

Cigarro



Shining, France


Hair, Fort De France, Martinique


Glasses, Russia


The Straw


Artis bijak hasilkan lukisan jalanan manfaat keadaan sekeliling Artis bijak hasilkan lukisan jalanan manfaat keadaan sekeliling Reviewed by Unknown on June 18, 2014 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.