Seo Services

Kabong DUN baru sebagai N.40 Kabong


N40 Kabong terletak dalam Kawasan Parlimen Saratok. Ia merupakan DUN yang baru apabila persempadanan semula Dewan Undangan Negeri telah diluluskan di Parlimen.

Kabong mempunyai jumlah penduduk seramai 13,494 dan terdiri daripada 80% Melayu dan 17% Iban mengikut statistik 2004. Selebihnya adalah kaum Cina. Terdapat 27 kampung Melayu dan 26 buah rumah panjang Iban yang ada di Kabong.

Keluasan merangkumi 398,14 kilometer persegi yang dibawah pentadbiran Daerah Kecil Kabong dan boleh dihubungi melalui jalanraya dan laut.

Sumber pendapatan utama penduduk Kabong adalah sebagai nelayan dan berkebun kelapa. Pada masa sama kaum wanita bergiat dalam perniagaan kecil-kecilan.

Mereka juga bergiat aktif memproses hasil tangkapan laut untuk dijadikan salai, ikan masin dan sebagainya. Hasil proses tersebut akan dijual di bandar-bandar berhampiran seperti Saratok, Sarikei dan bandar yang lain di Sarawak.

Kabong berpotensi sebagai tempat pelancongan dan terdapat pantai-pantai yang cantik untuk dijadikan tempat riadah bersama keluarga seperti Pantai Tanjong Kembang, Pantai Alit dan Pantai Gerigat.

Dengan wartanya Kabong sebagai DUN baru pada pilihanraya kali ini akan merancakkan lagi pembangunan kawasan Kabong selari dengan saranan Ketua Menteri Sarawak yang lebih mengutamakan pembangunan luar bandar.
Kabong DUN baru sebagai N.40 Kabong Kabong DUN baru sebagai N.40 Kabong Reviewed by Admin on December 11, 2015 Rating: 5

No comments:

ads 728x90 B
Powered by Blogger.